Sunday, April 11, 2010

Serba sedikit mengenai persembahan kami:
Kami bermula seawal jam 10.30 pagi dengan bersama-sama kita membaca Ummul Kitab dan doa untuk majlis perkahwinan, diteruskan dengan bacaan Rawi Barzanzi serta marhaban. Sesudah itu kami akan memutarkan lagu-lagu nasyid, lagu-lagu selawat, lagu-lagu yang bertujuan untuk mendidik jiwa serta lagu-lagu yang menandakan kita sedang meraikan majlis perkahwinan, kami tidak memutarkan lagu-lagu lain selain dari lagu-lagu tersebut dan tiada sesi berkaraoke. Sambil mendengar lagu kami selitkan dengan info-info islamik yang dipetik dari maksud hadis-hadis Nabi SAW dan petua-petua rumahtangga dari pakar-pakar motivasi pembentukan keluarga bahagia.
Kami berhenti rehat pada waktu zohor dan disambung semula setengah jam kemudian. Pada sebelah petang kami akan sampaikan info-info menarik mengenai pasangan suami isteri, khususnya mengenai adab dan pantang larang pengantin baru, petua menawan hati suami dan isteri, kaedah dan cara menambat hati mentua, menangani masalah rumahtangga dan sebagainya yang ada kaitan dengan kehidupan berumahtangga.
Sambil meraikan ketibaan mempelai dengan lagu-lagu pengantin, kami sambut dengan pantun, gurindam dan seloka sebagai tanda kegembiraan kita meraikan hari bahagia mereka berdua.
Majlis kami akhiri dengan ucapan dari mempelai yang kita raikan dan ucapan dari pihak tuan rumah kepada para tetamu yang datang. kami juga memberi peluang kepada para tetamu yang ingin memberi ucap selamat dan tahniah kepada kedua mempelai dan keluarganya.
Persembahan kami ditutup dengan doa kira-kira jam 5.00 petang.

No comments:

Post a Comment